Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 51 - 60 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Problem med bensinpump och förorening i tank
Har en Saab 9-3 Biofuel årsmodell 2010.
Lång historia:
För några månader sedan tappade motorn kraft vid acceleration / högre varv. Lämnade in och det konstaterades lågt bränsletryck och man bytte bränslepump. På semestern noterade vi ett "knorrande ljud" från tanken= missljud från nya pumpen. Hemma igen så bytte man pumpen mot en ny (reklamation). Efter en kortare period därefter fick jag motorlarm och verkstaden konstaterade Felkod P0172 "för fet blandning". Blev rekommenderad att hälla i bensintillsats då man misstänkte igensättning i spridare. Man hävdade att det ej hade något att göra med bränslepumpsbytet.Efter ytterligare någon vecka vägrade bilen starta och bärgning till verkstan. Lågt bränsletryck igen ("1" istället för normala "3"). Nu konstaterar man plötsligt att bränslet missfärgat (rosa) och missluktande. Verkstaden ovillig "reklamera" utan hävdar nu att jag måste fått i något utifrån som skadat denna (och tidigare) pumpar. Hörde med oberoende kunnig och han trodde att det istället kunde vara skit som kommit "baklänges" från oförbränt bränsle / och kanske även kylarvätska (som rosa?) på grund av problemet med bränslepumpen/läckage slangar eller annat. Vad göra ? Vad kan grundfelet vara ? Kan man kopplat fel med slangar / returslangar (om det finns?)? Borde inte verkstaden kollat tanken / om förorenat från början? Byta bränslefilter vore väl naturligt men har förstått att den sitter i tanken på biofuel? Har garanterat ej tankat annat än 95 och E85 och bränsletillsatsen var för bensin/etanolmotor (och ej rosa i färg). Tacksam för ideer vad det kan vara och jag skall agera gentemot verkstaden
 
Patrik, 2018-09-20 21:18, [53672...6904a]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
vacuum slangar turbo
har en saab 9-3 linear sport 03 en kompis hjälpte att byta turbo från garret till mitsubshi men nu har han svårt att komma ihåg hur vacuum slangar ska sitta någon som kan hjälpa mig
 
torbjörn johansson, 2018-09-19 09:23, [83cf3...b0e9b]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Saab 9-3 ng åm 04 (svar på "Sv: Saab 9-3 ng åm 04" av Anders E.)
Jag kom på att programvara till CIM hjälper inte till det problemet.
Anders
 
Anders E., 2018-09-18 12:45, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Tips på knackande/klonkande (svar på "Sv: Tips på knackande/klonkande" av HSE)
Okej jag får kolla upp det innan vintern iaf. Jag såg på Speedparts att det inte handlar om någon saftig summa, om det nu är dessa som är felet ;) Tack för svaren Fredrik och HSE!

Mvh Stefan
 
Stefan A, 2018-09-17 20:11, [9c2f2...db778]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Ska jag ge upp ? (svar på "Ska jag ge upp ?" av Anders)
Det låter som du har en 9-3 eller 9-5 bensinare årsmodell 1998-2003. Det finns många varianter av vevhusventilationsuppdateringar till dem, och med den varianten där man monterade en nippel i oljepåfyllningsröret så blev det mycket kondens = vitgul gegga. Be någon duktig Saabmek kolla och uppdatera vevhusventilationen till den absolut sista uppgraderingen. Se även till att alla slangar och backventiler är rena och fungerar till 100%.
Anders
 
Anders E., 2018-09-17 16:26, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Gasen hänger sig (svar på "Sv: Gasen hänger sig" av JKjell)
Jag GISSAR att det är en liten luftläcka någonstans.
Anders
 
Anders E., 2018-09-17 16:17, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Saab 9-3 ng åm 04 (svar på "Sv: Saab 9-3 ng åm 04" av tommen)
Jag antar att stereon inte funkar heller. Alla varningsljud kommer nämligen därifrån. Om du har riktig tur så hjälper det att göra bilen strömlös en stund. Om det hjälper så bör det finnas ny programvara till CIM, tror jag det. Annars kan det vara många olika fel i O-bussen. Det vanligaste är slutsteget under förarstolen.
Anders
 
Anders E., 2018-09-17 16:14, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Ska jag ge upp ?
Hej
Vad ska jag göra ?
Min SAAB 9-5 har någon gul gegga på oljestickan när jag ska fylla på olja. Det var någon som föreslog att topplockspackningen var slut och att bilen därigenom också var slut. Men när man kompressionstestar motorn så är värdena helt ok.
Den ger dock ifrån sig olje rök vid start.

Behöver man plocka isär motorn ?
 
Anders, 2018-09-17 15:52, [cf096...d6e11]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Tips på knackande/klonkande (svar på "Sv: Tips på knackande/klonkande" av Stefan A)
Inte kris direkt mest oljud, men de är inte dyra och relativt enkla att byta. Mvh HSE.
 
HSE, 2018-09-17 09:08, [e68de...c3089]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Tips på knackande/klonkande (svar på "Sv: Tips på knackande/klonkande" av HSE)
Okej. Det låter ju trots allt inte så dyrt och allvarligt. Är det bråttom att byta dessa, eller är det bara att köra vidare tills det låter mycket högre och oftare?
 
Stefan A, 2018-09-16 21:41, [edcc4...45c88]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »