Länk till denna tråd (kopiera och klistra för referens) | Stäng detta fönster |  
Färddatorn visar för låg medelförbrukning
Lyfter denna fråga hit från STCS då jag tyvärr inte har fått ett tillfredsställande svar där :(

9-5 SC -05, färddatorn visar en snittförbrukning på 1-1.5dl/mil för lite i förbrukning jämfört med vad jag räknar fram efter varje tankning. Jag nollar färddatorn vid varje tankning, och förbrukningen kan variera upp och ner mellan tankningarna (både i datorn och i verkliga livet) beroende på körning, men datorns förbrukning ligger alltid 1-1.5 dl/mil för lågt.

Vad kan detta bero på, och går det att kalibrera datorn så den börjar visa mer rätt?

/Johan
 
Johan Nielsen, 2008-01-30_17:48:07 , [a0f8a...fb593] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Johan Nielsen)
Började det när du satt på vinterdäck eller har det varit tidigare?
 
Lennart, 2008-01-30_17:51:03 , [0f250...aaf7e] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Lennart)
Har "alltid" varit, dvs 8 månader (åtminstone)

/Johan
 
Johan Nielsen, 2008-01-30_18:29:22 , [a0f8a...fb593] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Johan Nielsen)
Det går att justera med Tech2. Man räknar ut hur många procent fel färddatorn visar och sen justerar man så många procent upp eller ner.
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2008-01-30_19:58:07 , [32bc2...f68b8] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Anders E.)
Tack Anders! Ett sådant svar har jag väntat på!
/Johan
 
Johan Nielsen, 2008-01-30_20:59:34 , [a0f8a...fb593] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Johan Nielsen)
Visar den verkligen så mycket fel? Det betyder ju att den skulle visa 10-20% för lite och så mycket är jag tveksam till att det går att ändra.
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2008-01-30_22:13:16 , [32bc2...f68b8] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Anders E.)
Jag pendlar Uppsala-Kista varje dag, 12 mil tor (motorväg), och då brukar datorn säga ungefär 8.7-8.8 l/100km. När jag räknar ut medelförbrukningen för hand så ligger den på runt eller något drygt en liter/mil. Bilen är en 9-5 -05 SC Hirsch automat.

/Johan
 
Johan Nielsen, 2008-01-31_08:56:42 , [1356d...499d7] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn för SAAB 9-5 (svar på "Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Johan Nielsen)

jag har problem med färdator. den visar 18,5 eller 25,57mil?. Vet du hur man nollar färddatorn?
Tack på för hand
// karim
 
karim, 2008-05-07_13:15:48 , [1dce3...6b0b1] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Johan Nielsen)
Återstartar "min" tråd då bilen snart skall in på service och kan vara värt att försöka fixa detta då...

Var hittar jag justeringsmöjligheterne i menyerna på Tech-2:an? När vi var inne och tittade för ett halvår sedan så hittade vi inte var man kunde justera bränsleförbrukningen...

/Johan
 
Johan Nielsen, 2008-08-11_23:18:20 , [e9bf9...be468] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Johan Nielsen)
Gå in i MIU och välj "justering". Där ska bränsleförbrukningsfaktor finnas och den ska du justera + så många % som färddatorn visar fel.

Nu hoppas jag att jag har rätt. :-)
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2008-08-11_23:29:01 , [dbd5e...4af6b] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Anders E.)
Tack Anders, återkommer när jag har servat bilen :-)
/Johan
 
Johan Nielsen, 2008-08-12_12:06:20 , [e9bf9...be468] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Johan Nielsen)
Du har helt rätt Anders :-) Har just justerat upp med 12% som första uppskattning så får vi se hur rätt det blir.
/Johan
 
Johan Nielsen, 2008-11-07_20:11:04 , [ddbda...8e0fa] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning (svar på "Sv: Färddatorn visar för låg medelförbrukning" av Johan Nielsen)
Tack för info. Håll oss uppdaterade!
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2008-11-07_23:20:27 , [2b459...1ca16] Skriv ett svar till detta meddelande
| Stäng detta fönster |