Länk till denna tråd (kopiera och klistra för referens) | Stäng detta fönster |  
Delsidor:   - [1 2+ 
servo
Hustrun fick vår 9-3 ver 1 bogserad. Men den som hjälpte tog satte kroken i servoröret i stället för i öglan (vanligt fel). Det höll verkade det som, bogseringen varade bara 200 meter. Nu (75 mil senare) har servo olja börjat läcka i en slang på vänster sida. Kan böjningen av röret gjort att trycket ökar i systemet så att slangar spricker eller är det bara tillfällighet? Det verkar vara slang nr 14 på följande länk, läckan verkar vsitta längst upp på den slangen: http://shop.speedparts.se/shop[.....]03-origpic-e78fac.jpg

 
magnus d, 2016-03-03_19:31:55 , [9f616...4c2a4] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "servo" av magnus d)
Hej,
Väldigt vanligt att dom rören rostar söner vid fästena under kylaren. Nyligen bytt på min egen.
Mvh
Jörgen
 
Jörgen, 2016-03-03_20:33:24 , [de7f0...cf21f] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av Jörgen)
Hej! Då menar du rör nr 16 enligt bilden som jag länkat till. Min sådan läcker inte. Utan det är längst upp på slag 14. Servon funkar bra men det läcker högst upp på slag 14. Kan trycket bli för stort så slangarna spricker? (Omöjlig fråga egentligen, slangarna spricker när de blir gamla) Magnus19093
 
magnus d, 2016-03-04_17:13:28 , [9f616...4c2a4] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av magnus d)
Hej! Slangen (nr14) började läcka på min 9-3 -00 helt utan någon speciell påverkan. Jag tätade ett tag med gummipackning och slangklämma men till slut var jag tvungen att byta. Hade inte råd med servovätska längre... läckaget blev bara värre och värre och servopump är ännu dyrare om det blir följdfelet. Lite tålamodsprövande att byta men inte omöjligt. Det kanske är lättare om man passar på att byta även nr 16 i samma veva? Personligen tyckte jag att just skarven mellan dessa två rör under batteriet var det mest besvärliga, rostigt o eländigt...

Mvh Jonas
 
Paradis, 2016-03-04_17:32:44 , [4e90b...e811e] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av Paradis)
Och trångt...
 
Paradis, 2016-03-04_17:35:09 , [4e90b...e811e] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av Paradis)
ja, jag märkte att skarven mellan 14 och 16 är svår att skruva isär när jag försökte lossa en på skroten. Nu har jag tittat på slangarna igen och ser att det är visare sig det att det är den som går för behållaren in i väggen som är sprucken (nr 13) Den är enklare att byta lite svårt att komma åt i och för sig. Och den brukar torka och spricka bytte samma på min 900 för några år sedan. Hade bara glömt det. Magnus
 
magnus d, 2016-03-04_17:44:58 , [9f616...4c2a4] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av magnus d)
Lite tur i oturen iaf!
 
Paradis, 2016-03-04_18:35:25 , [4e90b...e811e] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av Paradis)
Bytte nämnda retursalng men behöver byta nr 14 också och då är vet väl lika bra att byta 16 också. Hur kommer man åt? Vad behöver man riva?
 
magnus, 2016-03-08_17:00:42 , [5adcb...bddc5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av magnus)
För att byta nr 16. riv hela fronten. faktiskt inget jättejobb. jag fixade det på en helg.
//Jörgen
 
Jörgen, 2016-03-09_08:25:51 , [46ec0...b90ea] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av Jörgen)
Jag köpte röret på Mekonomen, inte 100% passform under batteriet men gick att få till :)
//Jörgen
 
Jörgen, 2016-03-09_08:54:09 , [46ec0...b90ea] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av Jörgen)
Och batteri och plattan batteriet står på för nr 14. Jag köpte rör på speedparts och dom passade bra.

Mvh Jonas
 
Paradis, 2016-03-09_16:28:28 , [f9907...f5987] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av Paradis)
Vad behöver man ta bort för att montera tryckslangen nr 14? Alltså den som går under batteriet? Eller klarar man att lirka in den utan att ta bort något?
 
magnus, 2016-03-15_19:17:49 , [5adcb...bddc5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av magnus)
Jag lirkade. Lite trångt för det gick lite andra rör på typ samma ställe, a/c bl a.
 
Paradis, 2016-03-16_07:19:26 , [9f896...3b8e8] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av magnus)
Ojdå, lyckades du få dit 14 utan att ta bort något!?

Om jag inte minns fel tog jag bort (minst) plattan som batteriet står på, oljeburken till servostyrningen och kylsystemets expansionskärl. Och ändå fick jag vända och vrida och lirka och....och.... innan jag lyckades få dit röret (för det är till största delen ett rör). Det var väldigt trångt.

Rekommenderar att fotografera innan man tar bort röret för det är inte helt självklart hur röret skall sitta bland alla de andra rören som går där.

Min bil är en 9-3Aero -00.

Per L
 
Per L, 2016-03-16_08:34:07 , [67be3...67abc] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: servo (svar på "Sv: servo" av Per L)
Hej! Plattan till batteriet tog jag bort, som det står längre upp, och det stämmer nog att jag flyttade undan servoburken också. Att ta kort är en bra idé, jag drog nog slangdelen av röret lite annorlunda mot hur den satt original, men det blev bra ändå! Expansionskärlet minns jag inte att jag tog bort, men det kan ha varit så...

Mvh Jonas
 
Paradis, 2016-03-16_13:12:11 , [9f896...3b8e8] Skriv ett svar till detta meddelande
Delsidor:   - [1 2+ 
| Stäng detta fönster |