Länk till denna tråd (kopiera och klistra för referens) | Stäng detta fönster |  
Tändlås går ej att vrida
Har letat efter rubriken på forumet men inte hittat så mycket.
Tändningslåset går inte att vrida om. Detta bör vara ganska vanligt på Saab 9-5 och vissa Opel.
Jag känner till 4st Saab. Åtgärd på verkstaden är byte av låscylinder under förutsättning att det går att vrida låset till uttagsläget.

Nu till frågan som jag skulle vija ha hjälp med!

Om det inte går att vrida cyl. så får man inte ut låset! Hur gör man??? Borrar ut det hela med risk att skada det som inte ska skadas eller finns det en annan metod.
Orsaken är sliten nyckel-låscylinder, det går att åtgärda med att slipa ner kanterna på lås-skivorna om man får ut låset och kan ta isär det hela.
Mvh. Mats Mattsson
 
Mats Mattsson, 2014-12-09_17:33:14 , [f0393...dee6f] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Tändlås går ej att vrida" av Mats Mattsson)
Finns många gamla trådar om detta. I nödfall går det att borra ur låset men jag har aldrig behövt göra detta, gäller att lirka och inte ge upp. Ibland hjälper det att knacka försiktigt nedåt på nyckeln medan man lirkar. Kan ta tid men förr eller senare brukar man få nyckeln att röra sig. Gäller att byta lås direkt efteråt då nyckeln kommer att fastna igen förr eller senare! Inte bara Opel och SAAB som råkar ut för kärvande tändningsnyckel, jag fick det en gång på en hyrbil i Finland när jag var på tjänsteresa. Funderade på att ringa hyrbilsföretaget efter hjälp men fick loss nyckeln efter att lirkat en kvart. Men var ju inte mitt jobb att fixa deras hyrbil...
 
HSE, 2014-12-09_21:17:43 , [25158...e7d8b] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av HSE)
Sist jag hade en 9-3:a som nyckeln inte gick att vrida på så höll jag på att ge upp, men till sist bad jag en kollega att knacka med en dorn runt om tändningslåset samtidigt som jag racklade med nyckeln och då släppte det helt plötsligt! Den gången hade jag hållit på mer än en timme!
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2014-12-09_23:13:33 , [6e8a1...986e1] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av Anders E.)
Jag har också hållit på mer än en timme en gång! Men det känns ändå bättre än att börja borra...Fast det sliter på musklerna i handen och fingrarna.
 
HSE, 2014-12-10_09:47:17 , [67fa0...94f75] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av HSE)
Jag har aldrig borrat. Jag tror att det är svårt.
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2014-12-10_16:05:10 , [3c8cb...cf4f0] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av Anders E.)
Tack för visat intresse.
Jag har lirkat upp åtskilliga lås och sen bytat eller reparerat dom. Håller med om att man blir trött i händer och armar och tappar lätt tålamodet men nu har jag visst gått på det omöjliga, därav frågan. Har undersökt ett bytat lås och det ska gå att borra ganska riskfritt, får försöka med dammsugaren så att man inte får för mycket spån i dom inre regionerna.
Mvh. Mats
 
Mats Mattsson, 2014-12-15_18:02:40 , [f0393...dee6f] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av Mats Mattsson)
Ja, det går förmodligen fortare att borra ur eländet...
 
HSE, 2014-12-16_09:11:01 , [8d12f...62b9a] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av HSE)
Jag vill bara instämma i ovan dragna erfarenheter med min 9-3 -00a.
Uppenbarligen får ett slitet torrt lås nådastöten av en droppe olja. Låslamellerna får plötsligt möjlighet att glida fritt och låset som nyss bara trilskandes, går i svårt baklås!!

Styrkt av era erfarenheter och beväpnad med ett STORT tålamod satte jag igång. Efter en timme av trixande, rucklande, bankade med dorn mm var jag fullt redo att ta fram borrmaskin men som en sista test försökte jag att med tryckluften blåsa/torka bort oljan i låset. Fortsatte sedan att ruckla med nyckeln.
Och plötsligt händer det!! Låset öppnas!! Satan så skönt det var.

Minst 1.5 timme tog det, så ge inte upp!

För att kunna använda bilen tills jag fått fatt i en ny låscylinder gjorde jag en cylinderdummy i trä av ett avsågat kvastskaft :)
å med tanke på att nyckeln måste sitta väldigt nära RFID-antennen i täckkåpan för att bilen ska gå att starta, blir det säkert en permanent lösning. En tjuv måste ju ha rätt kodad nyckel för att komma iväg..
 
Agne, 2015-02-14_09:33:49 , [fd97e...558fd] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av HSE)
Vill klarlägga att det går lätt att borra ut cyl men man måste bräcka bort stålplattan över nyckelhålet för den är för hård att borra ut.
Man bör se till att inte borra djupare än nödvändigt. Mät helst på en annan cyl. eller borra det sista i små steg.
 
Mats Mattsson, 2015-02-15_16:54:45 , [f0393...dee6f] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av Agne)
Kan du inte rensa ur låscylindern helt? Visserligen funkar ju alla nycklar till den då, men det är väl bättre än en bit kvastskaft? Och som sagt, bilen går ju ändå inte att starta utan rätt nyckel.
 
Fredrik, 2015-02-16_17:13:02 , [9c06a...1a455] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av Fredrik)
Man kan rensa gamla låscylindern på alla spärrstift utom ett (jag lämnade ett för att det känns bättre när nyckeln har något som håller fast den) jag har gjort det på ett lås.
 
HSE, 2015-02-16_19:42:43 , [ab565...1b891] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av HSE)
Har haft det där problemet många gånger..tyvärr så sitter låset så att smuts lätt faller ner där i...vräker på låsolja,,,,juckar lite så går det oftast upp...

Att borra kräver en bra borr ,helst en sladdriven med vass borr..då borrar man lätt upp ett sådant lås..dock den dyraste varianten..
 
turboberra, 2015-02-20_16:58:51 , [1eabd...40165] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Tändlås går ej att vrida (svar på "Sv: Tändlås går ej att vrida" av turboberra)
ALDRIG olja i tändningslåset!
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2015-02-22_20:33:14 , [6e8a1...986e1] Skriv ett svar till detta meddelande
| Stäng detta fönster |