Länk till denna tråd (kopiera och klistra för referens) | Stäng detta fönster |  
9-5 vevhusventilation - vilken version?
Ska köpa "ny" bil och kollar på 9-5 årsmodell 00-02. Man har ju läst en massa skräckhistorier om oil sludge och problem med vevhusventilation på dessa bilar.

Så hur kan jag när jag tittar på ett köpobjekt avgöra om den har den senaste vevhusventilationen? Har googlat mig fördärvad, och KANSKE kommit fram till att slangen till oljepåfyllningsröret är ett kännetecken på modifiering #6? Korrekt?

Något annat man ska titta extra noga på för att slippa obehagliga överraskningar? Har läst något om kedjesträckare, men då måste man demontera litegrann, kanske inget som är så lätt att göra när man är och tittar på en bil som man inte själv äger...

//Magnus

Magnus, 2011-05-22_15:39:35 , [664e4...33cab] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version? (svar på "9-5 vevhusventilation - vilken version?" av Magnus)
Det här säger väl allt:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

På saabturboclub finns en tråd om 9-5 köp, mycket matnyttigt där. Bli inte avskräckt bara ;-). Har själv en 01:a sedan ett år tillbaka och är mycket nöjd. Hade en ny 9-5 mellan 99-02 och var lika nöjd med den.
http://www.saabturboclub.com/

Fredrik, 2011-05-22_19:30:52 , [687bf...2831e] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version? (svar på "Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version?" av Fredrik)
Tack för svaret, tyvärr hjälpte det inte jättemycket. Har varit inne på både Saabturboclub.com och den där andra "mitt-eget..."-sidan. Men de förklarar ju inte hur man ser skillnad på version 6 och äldre versioner! På Saabtruboclub förekommer mest svar av typen "Ja, det är den senaste" eller "Nej, byt!" - dvs inte mycket till förklaring. Och den andra sidan beskriver ju bara problemen och åtgärderna, jag kan åtminstone inte hitta någon förklaring till hur man ser skillnad?

Det enda jag kommit fram till är att man möjligvis kan se skllnaden ifall det sitter nån skumgummisak med ett buntband nånstans, då ska det tydligen vara den senaste. Men det måste finnas nåt mer tillförlitligt sätt, den där skumgummin kan ju ha blivit bortplockad när nån meckat med nåt annat exempelvis...

Magnus, 2011-05-23_14:22:45 , [664e4...33cab] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version? (svar på "Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version?" av Magnus)
Hej Magnus. Snyggt namn.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara dig annat än - du får väl titta på en bild av hur slangarna sitter i senaste varianten och se om det är rätt draget i den tilltänkta bilen!

Magnus, 2011-05-23_15:15:53 , [4efe6...a8b1c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version? (svar på "Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version?" av Magnus)
Om det går in en slang på baksidan av oljepåfyllningsröret så är det senaste vevhusventilationen.
Mvh. Anders.

Anders E., 2011-05-23_16:20:25 , [18d39...b7c47] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version? (svar på "Sv: 9-5 vevhusventilation - vilken version?" av Anders E.)
Tack Anders E, precis det slags svar jag sökte!

Kul att se att du fortfarande håller till här! Har inte kikat in här på säkert 3 år, men har fått mycket hjälp med min 9000 -92 här innan dess... antingen har den skött sig bra de senaste 3 åren, eller så har jag helt enkelt blivit mindre noga med den i takt med att den åldrats.. :)

Magnus, 2011-05-23_22:36:52 , [165bf...c2358] Skriv ett svar till detta meddelande
| Stäng detta fönster |