Länk till denna tråd (kopiera och klistra för referens) | Stäng detta fönster |  
styrdon-dragkrok
Hej , Saabvänner, Behöver råd : Lämnade in 9-3 :a på Saab i Globen för mont. av dragkrok . Hämtade ut bilen . Blinkersen hade fått spatt , funkar men , blinkar jättesnabbt ( alla sidor ) Allt funkade när jag lämnade in bilen . Nu säger Saab att styrdonet för blinkersen har gått sönder . Det har inget med deras mont. att göra utan är en ren slump . Dragkrok & mont. kostade 4600 och nu vill de 5000 för att fixa styrdonet . Hämtar jag ut bilen utan åtgärd vill de 1500 . Vad säger man ? Det känns självklart att de har kortslutit något vid mont. Jag har deklarerat mitt missnöje och de ska ge besked i morgon . Har ni något gott råd ?

Mvh Ledsen Saabägare
 
Mats, 2007-12-03_14:48:40 , [0c32a...1fb3c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "styrdon-dragkrok" av Mats)
Årsmodell på din bil?
På äldre 9-3SS så ska REC-styrdonet programmeras om vid dragmontering. Sen händer det även att det är fel på dragmodulen, men då brukar felet endast visa sig med tillkopplat släp.

Om det är en 9-3CC du har så blir det så när en blinkerslampa är trasig.
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2007-12-03_16:25:45 , [18d39...b7c47] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Anders E.)
Hej , Tack för snabbt svar . Bilen är en 9-3 1,8T uttagen mars -03 , sport sedan . Tror du Saab har missat något ?


Mälsn. Mats
 
Mats, 2007-12-03_16:45:17 , [0c32a...1fb3c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Mats)
Ja. Jag tror de har glömt att SPS-programmera REC (Rear Electrical Center). Det måste man göra när man monterar en dragmodul av nyare modell på de äldre 9-3SS.
Visst kan något ha gått sönder vid dragmonteringen, men det är inte troligt.
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2007-12-03_23:43:14 , [663bd...56c5c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Anders E.)
Tack Anders för all hjälp .
 
Mats, 2007-12-03_23:56:18 , [0c32a...1fb3c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Anders E.)
Berätta hur det gick när du kontaktat verkstaden igen!
 
Johan, 2007-12-04_08:16:11 , [5af75...7aa84] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Johan)
Pratade just med Sv. bil i Globen . De vägrar att ta på sig något ansvar . Styrdonet har av en " slump " gått sönder och det har ingenting med deras montering att göra trots att de har arbetat med styrdonet . Har nu begärt att verkstadschefen skall ringa mig i eftermiddag .Ger de sig inte postar jag en anmälan till allmänna reklamationsnämnden idag . Tänker också skriva till Vi bilägare . Vill utfärda en varning för Svenska bils verkstad i Globen . Lämna inte in din Saab hos dem .
 
Mats, 2007-12-04_13:48:21 , [0c32a...1fb3c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Johan)
Sedan jag bad att få bli uppringd av verkstadschefen verkar det gå åt rätt håll .Idag har de haft en kille från Saab-support där och fixat med bilen . De nämnde något om högtalarna i instr.brädan . Vi hade ju bilen på MDS i somras och då ersatte de leksaks-högtalarna med bättre grejer , då försvann också blinkers-plingandet som var kopplat till original-högt. Undrar om det har med krånglet att göra ? Nu har de haft bilen i 4 dagar för en dragkrok . Hoppas få den imorgon utan att betala , återkommer med besked .
Mats
 
Mats, 2007-12-04_18:19:58 , [0c32a...1fb3c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Mats)
Eftermonterade ej original elsaker kan ställa till mycket bekymmer på moderna bilar!
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2007-12-04_20:54:06 , [663bd...56c5c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Anders E.)
Efter mycket strul så löste verkstaden detta på ett bra sätt och vi hämtade ut bilen idag utan kostnad . Först fick vi dock stå och tjafsa en kvart tills chefen kom och sade att detta skall gå som godwill . Tyckte synd om den första killen vi pratade med , han var inte informerad . De bytte styrdon och bytte sedan tillbaks till det gamla för att det hjälpte inte . Vad jag förstod så har det strulat med programmeringen . Tydligen har felet kommit och gått och det är ju rätt svårt att få bukt med . Just nu funkar den dock och jag är glad att åter få sitta i pärlan och lyssna till turbobluddret.
 
Mats H., 2007-12-05_17:30:06 , [0c32a...1fb3c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Mats H.)
Om jag förstår dig rätt har verkstan gjort fel vid programmeringen? Sen försöker dom blåsa dig på kostnaden för att byta styrdon? Efter ditt enträgna tjat rättar dom till felet genom omprogrammering. Sen stoltserar dom med att du minsann slipper betala, dom gör det på goodwill!

En spark i baken skulle dom ha!

 
Wallander, 2007-12-05_18:36:18 , [1356d...499d7] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Wallander)
Håller med dig . Påpekade idag att de vid minst 3 tillfällen sagt att styrdonet var sönder och att det skulle kosta 5000 att byta,trots att det visade sig vara helt,svaret blev att " det verkade som det mest troliga vid tillfället " tänk vad folk som inte orkar bråka blir blåsta av dessa stora verkstäder . Ska prova Mats Riesel i Solna nästa gång . Han ska vara bra säger de här på forumet .

Mats
 
Mats H., 2007-12-05_20:44:31 , [0c32a...1fb3c] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: styrdon-dragkrok (svar på "Sv: styrdon-dragkrok" av Mats H.)
Skönt att det löste sig i.a.f.!
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2007-12-06_00:41:32 , [663bd...56c5c] Skriv ett svar till detta meddelande
| Stäng detta fönster |