Länk till denna tråd (kopiera och klistra för referens) | Stäng detta fönster |  
Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003
Hej!

trots att bilen är igång gör den systemkontroll emellanåt. Innebär att alla varningslampor tänds för några sekunder. Därefter kan allt bli normalt igen men det kan också inträffa att alla instrument dör. Ibland startar de av sig självt igen men jag kan också starta dem genom att rycka i "ljustutan"??? Ett annat scenario är att det kommer upprepade systemkontroller i snabb följd.
Har varit på Saab men jag får inget klart nesked om vad det kan vara. Fenomenet som sådant tycks inte lämna några felkoder.
Någon som förstår vad det kan bero på?? Ngt glapp i själva instrumentet??
 
Ove1, 2012-09-20_10:31:29 , [59716...ab1f5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Ove1)
Min GISSNING är att det är tändningslåset som bråkar.
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2012-09-20_16:21:08 , [fe3cf...9432e] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Anders E.)
Låset är bytt men det hjälpte inte. Finns det någon annan central punkt som kan påverka elförsörjningen till huvudinstrumentet.
 
Ove1, 2012-09-20_18:34:14 , [59716...ab1f5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Ove1)
Finns det inga felkoder överhuvudtaget registrerade?
Hur ser batterianslutningarna ut? Oxiderade? Sitter de på ordentligt och är de åtdragna?
Det är inte omöjligt att det är fel på instrumentet.
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2012-09-20_23:12:37 , [20679...8aaee] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Anders E.)
Även batteriet är bytt. Fick ett tips om att generatorproblem kan orsaka denna typ av problem om spänningen fluktuerar. Har du hört talas om något sådant?
 
Ove1, 2012-09-20_23:50:34 , [59716...ab1f5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Ove1)
Har kollat spänningen från generatorn då bilen går på tomgång. Spänningen låg och pendlade frekvent med ett par tiondels volt. ( Aldrig riktigt konstant som det gjorde på en annan lite ädre bil jag testade) Från ca 14,2 volt kom det plötsliga hopp ner till 13,8 och för ett ögonblick tyckte jag mig se 12,2 volt. Låg ändå mest och "fladdrade" med ett par tiondels volt i variation
Är detta normalt eller är det detta som kan orsaka mina bekymmer?? Någon som vet?
 
Ove1, 2012-09-23_11:51:27 , [59716...ab1f5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Ove1)
Mystiska mätvärden vad andvänder du för instrument ?
Troligen pickar ditt instrument upp en massa annat skit och ger fel mätvärde. Med ett ok batteri borde spänningen variera max + - 0,1V -0,2 V
 
Jonny, 2012-09-23_22:07:28 , [b224d...6ead4] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Jonny)
Jag har använt ett digitalt instrument och jag misstänker inget inget fel på det. På den andra bilen (en Ford galaxy från 1998) fanns inte alls den variationen.
När jag testade på Saaben ändrades spänningen frekvent. Så nabbt att de sista siffrorna ibland var svåra att avläsa. Det bara blinkade till.
 
Ove1, 2012-09-23_22:31:27 , [59716...ab1f5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Ove1)
Mäter du i DC läget med instrumentet över ett ok batteri bör inte 10 dels Voltarna fladdra. Prova med ett annat batteri och se om fenomenet kvarstår
 
Jonny, 2012-09-23_22:56:27 , [b224d...6ead4] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Jonny)
Jag har på nytt mätt spänningen över batteriet när bilen går på tomgång. Döm om min förvåning när voltmetern plötsligt visade 18 volt. Jag förmodar att jag är problemet på spåren för det första som händer när instrumenten börjar spöka är att instrumentbelysningen blir extra intensiv och det borde ju indikera höjd spänningen.
Frågeställningen är nu varför spänningen plötsligt ökar. Fel på generator eller styrning från datan???
 
Ove1, 2012-09-24_23:25:19 , [59716...ab1f5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Ove1)
Alternatorns laddningsrelä är vanligaste felet om den överladdar, överladdningen kan dock skada själva alternatorn så risken är att du får byta hela enheten. Mvh HSE.
 
HSE, 2012-09-25_13:21:59 , [581da...9fb5d] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av HSE)
Hej alla intresserade. Felet är numera inringat. Det visade sig bero på ett internt fel i dieselvärmarens styrdon. Fick ett tips om att koppla bort dieselvärmaren och så snart jag gjort det försvann problemen med huvudinstrumentet.
Nu återstår att hitta felet i styrdonet? Går det att reparera eller måste hela enheten bytas? Någon som vet?
 
Ove1, 2012-10-07_20:14:14 , [59716...ab1f5] Skriv ett svar till detta meddelande
Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003 (svar på "Sv: Huvudinstrument Saab 9-3 ss TiD 2003" av Ove1)
Själva styrdonet går ej att ta isär. Styrdonet går att byta separat, men är dyrt. Är du inte säker på att värmaren är ok för övrigt så är det nog bättre att byta hela värmaren.
Mvh. Anders.
 
Anders E., 2012-10-07_21:56:20 , [99609...700b0] Skriv ett svar till detta meddelande
| Stäng detta fönster |