Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 81 - 90 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: Kontroll av turbo alt topplocket - Saab 9-5 -0 (svar på "Kontroll av turbo alt topplocket - Saab 9-5 -02" av Olle)
Hej!

Tack för snabbt svar, den brända oljelukten kände jag också, kommer dock inte riktigt ihåg ifall det var grå rök, minns det som vitrök. Det har sjunkit från expansionskärlet men vatten finns kvar, tror ca 1/8 eller 1/6 av vattnet som har försvunnit men då har bilen stått ett halvår.

Innebär bränd oljelukt att toppen har gått? Tänkte ta några bilder för att visa er ifall jag har lokaliserat turbon samt ta reda på vilka två slangar jag ska lossa.

Jag återkommer igen!

Mvh
Olle
 
Olle, 2016-07-04 20:40, [027f8...e0204]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Kontroll av turbo alt topplocket - Saab 9-5 -0 (svar på "Kontroll av turbo alt topplocket - Saab 9-5 -02" av Olle)
Kommer vit rök skriver du, då är första kontrollen att lukta på avgaserna, bränd oljelukten tar man inte fel på... Oljerök blir mer grå än vit och det sjunker i kylarvätskebehållaren om det läcker in så mycket vatten att det färgar avgaserna vita. Turbon kollar man genom att lossa slangen och känna om det är något glapp i axellagringen samt kolla i utloppet från turbon/inloppet till efterkylaren efter olja, färgas avgaserna finns det gott om olja där.
 
HSE, 2016-07-04 19:43, [e68de...c3089]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Kontroll av turbo alt topplocket - Saab 9-5 -02
Hej!

Tänkte skicka in min bil för reparation(vit rök kommer ut från avgasröret, misstänker att turbon har pajat) men vill ta reda på om det är turbon eller topplocket som är trasigt. Hur kan jag kontrollera detta på bästa sätt? Var precis ute och skulle kolla turbon men vart osäker på vart den var, men jag tror jag hittade den.

Problemet var ju att det inte var så lätt att kolla ifall turbon var trasig, läste att man skulle ta loss insug slangen och kolla därifrån ifall den är trasig men jag kommer inte åt den ifall jag lossar på andra saker, kommer inte heller kunna se in.

Finns det något sätt att kolla ifall topplocket har gått? Kan ju utesluta det andra för att hitta felet. Läste att man kunde lukta från expansionskärlet ifall det luktar avgaser därifrån, men vill helst inte dra igång bilen ifall turbon är trasigt men det kanske inte spelar någon roll att låta bilen stå på tomgång?


Mvh
Olle
 
Olle, 2016-07-04 19:32, [027f8...e0204]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Ojämn tomgång vid kallstart (svar på "Sv: Ojämn tomgång vid kallstart" av Cecilia)
Du bör nog ta kontakt med säljaren, företaget, och säga att det är fel på bilen och inte bara boka en verkstadstid. Om tar kontakt med säljaren så får denne undersöka vad som är fel i sin regi.

Nu står det ju inte om det är säljarens egen verkstad som du varit i kontakt med, men det är inte självklart att de i efterhand betalar ett verkstadsbesök även om du har bra garantier på bilen. Jag _tror_ inte ens att du har något stöd i konsumentköplagen för att komma i efterhand. Men det är alltid bättre att komma överens.

Mitt råd är att ta kontakt med säljaren först innan du gör något annat.

 
Anders, 2016-07-04 18:56, [ce032...87a78]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Stereo (svar på "Sv: Stereo" av HS84)
Vad har du för stereo idag?
Det går, men är inte "bara"... Lite beroende på vad du har för stereo nu så är nog det enklaste att köpa en tredjepartsstereo och koppla in, inkl en kassett som passar mellan stereo och mittenpanelen. Tveksamt dock om du får rattknapparna till stereon att funka då.
Jag vet inte när originalstereoarna började kunna spela mp3.
/Johan
 
Johan Nielsen, 2016-07-04 09:56, [a0abe...68441]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Stereo (svar på "Sv: Stereo" av Johan Nielsen)
Hej! Det vet jag inte. Ville mest veta om det går att byta. Men generellt så är jag nog för original-grejer. Men jag tar det som finns, då jah antar att det går att byta cd-spelare till en som kan ta mp3. :)
 
HS84, 2016-07-04 01:24, [49c07...1aafc]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: P1312, P1334, P1304, P0304, går inte på alla c (svar på "Sv: P1312, P1334, P1304, P0304, går inte på alla c" av Johan Nielsen)
Tack för snabbt svar. Jag chansar på en beg org i första läget.

//Magnus
 
Magnus, 2016-07-03 21:52, [e0e00...b8b86]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Stereo (svar på "Stereo" av HS84)
Vill du byta till en originalstereo eller en eftermarknadsstereo?
/Johan
 
Johan Nielsen, 2016-07-03 20:22, [6e86f...feea5]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: P1312, P1334, P1304, P0304, går inte på alla c (svar på "P1312, P1334, P1304, P0304, går inte på alla cyl." av Magnus)
Säkerligen TK.
NEJ! Köp original. Piraten har vare sig all funktionalitet den behöver eller håller särskilt länge.
/Johan
 
Johan Nielsen, 2016-07-03 20:21, [6e86f...feea5]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
P1312, P1334, P1304, P0304, går inte på alla cyl.
Hej,

9-5 -06 2,0 Bio. Går på tre burkar (ibland, oftast när den är kall) med ovanstående felkoder. Kan det vara något annat än TK?
Rätt stift (såg ok ut) och jag byter minst en gång per år/ 1200 mil.

Är Speedparts TK för 1800:- ok?
http://shop.speedparts.se/sv/p[.....]519955_55559955.html

Mvh Magnus
 
Magnus, 2016-07-03 14:43, [e0e00...b8b86]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »