Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 81 - 90 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: Överhettande V4 (svar på "Sv: Överhettande V4" av HSE)
Tack för ala förslag. Igår rengjorde jag kylaren med kaustiksoda. Idag ska jag åka bort så i morgon räknar jag med att kunna provköra för att se om kylaren kyler bättre. Förgasaren var en oväntad kandidat i utredningen. Jag har precis besiktigat bilen och CO-halten låg på cirka 2%. Det är ju i och för sig på tomgång så det borde kunna vara ett annat läge vid högre varv. Jag undrar dock - skulle mager blandning ge utslag på tempmätaren efter bara en mils körning? Krävs det inte timmar av körning för att mager blandning ska få motorn att bli extra varm?
 
sredna, 2015-07-19 10:54, [90d7a...265e4]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Hög CO
Hej
Behöver eran hjälp då jag har problem med för hög co (8,1)på tomgång, har liten erfarenhet av detta problem då jag inte stött på detta tidigare med andra förgasarbilar.
Jag har ställt brytarna, tändningen på 17 grader, nya membran, grundinställt munstycken o nålar.
Vad mer kan jag göra? finns det något som brukar strula på dessa förgasare?
Förgasarna är stromberg 150CD, bilen en Saab 99 super från 76.

Tacksam för tips o trix från er!
 
Micke, 2015-07-19 10:34, [d65be...c1df6]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Överhettande V4 (svar på "Sv: Överhettande V4" av Magnus)
Ja, mager bränsleblandning ger hög motortemp och följdskador om det vill sig illa.
 
HSE, 2015-07-19 10:14, [603c0...77328]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Överhettande V4 (svar på "Sv: Överhettande V4" av HSE)
Kolla så att förgasaren är ok. Körde en v4a från Stockholm till Laholm som låg på hög temp fick köra med full värme. kollade förgasaren ett munstycket var igensatt gick bra sen.
 
Magnus, 2015-07-18 21:38, [86724...f225d]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Skrikande sidorutor 9-3
Hej
Jag har nyligen köpt en 9-3 från -08 som jag är mycket nöjd med, men det finns en liten detalj som stör mig:
När jag hissar upp eller ner sidorutorna så gnäller som som hela grannskapets katter i mars. Dom går snabbt och lätt upp och ner så funktionen är det inget fel på.

Är det någon som har haft samma problem och vad gjorde du då åt det??

LG Thuresson
 
LG Thuresson, 2015-07-18 12:22, [4eda7...d8d08]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Vatten på golvet passagerarsidan back! Hjälp (svar på "Vatten på golvet passagerarsidan back! Hjälp" av Niclas)
Är det verkligen torrt fram?
 
mattea, 2015-07-18 10:51, [a67d1...19108]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Överhettande V4 (svar på "Sv: Överhettande V4" av Magnus)
Och som sagt V-4 motorn har känsliga topplock så kolla så det inte är avgaser i vattnet. Annars brukar det oftast sluta med att man får byta kylet innan det blir bra...
 
HSE, 2015-07-18 08:15, [0302f...7c4c0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Överhettande V4 (svar på "Sv: Överhettande V4" av sredna)
Kylsystem är enkla saker. Om bilen överhettar beror det på en av följande saker:

* felaktig termostat
* dålig cirkulation (tätt i systemet eller fel på vattenpumpen)
* dålig kylare (igensatta/avbrutna "lameller" så att luften inte kommer åt att passera genom kylaren
* kompressionsläckage ut i kylvattnet (dålig topplockspackning)

.. mer finns det liksom inte att jobba med. Bara att utesluta en sak i taget!
 
Magnus, 2015-07-18 00:24, [19bbf...ae798]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Överhettande V4 (svar på "Sv: Överhettande V4" av sredna)
Kör utan termostat.
 
Fredrik, 2015-07-17 17:59, [54dfa...0e012]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Taklucka
Vi var ute och åkte Cadillac BLS (samma som SAAB 9-3) och när vi skulle parkera gick det inte att stänga takluckan helt. Det visade sig att ett fäste för en list på den lilla fjädrande vindavvisaren längst fram gått av så listen lagt sig i vägen för luckans rörelse. På grund av detta har de två hävarmarna som ska knuffa ner vindavvisaren gått av. Är detta ett vanligt fel på SAAB? Var borde jag fråga efter reservdelar. Den lokala SAABhandlaren har plockat ner SAABskylten. På en skrot är väl alla eventuella takluckor stängda i bilarna och då kommer jag inte åt delarna. Är denna lucka likadan som i 9-5 eller andra bilar?
 
sredna, 2015-07-17 17:42, [69b7f...f9e41]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »