Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 71 - 80 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: E85 (svar på "Sv: E85" av Mårten)
vad behöver jag göra??
 
Robin, 2018-03-05 18:33, [78695...96417]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Saab 95 Larmet går på (svar på "Sv: Saab 95 Larmet går på" av Johan Nielsen)
Tack, Måste kolla, visste inte att det fanns speciella batterier till larmet. Ska kolla det andra också.
 
Irene P, 2018-03-04 07:32, [84013...dc9e1]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Saab 95 Larmet går på (svar på "Saab 95 Larmet går på" av Irene P)
Börjar batterierna i larmsirenen bli dåliga?
Är bilen svår att låsa och larma på?
Någon dörr/huv/bagage-kontakt som inte noterar att nämnda dörr/huv/lucka är stängd?
/Johan
 
Johan Nielsen, 2018-03-03 22:11, [1a418...e7066]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Saab 95 Larmet går på
Hej.
Någon som råkat ut för detta? Larmet går på utan att vi vet varför? Årsmodellen är 2005, kombi.
Tacksam för tips
 
Irene P, 2018-03-03 20:27, [84013...dc9e1]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Sugmotor trim till Saabs gamal H motor (svar på "Sv: Sugmotor trim till Saabs gamal H motor" av Per L)
>>>Ännu mer tekniska beskrivningar och några kort på "underverket" skulle åtminstone jag uppskatta<<<

Samma här. Kul! Håller iofs med Per i körbarhetsinvändningen, men alla former av "Varför ska du göra sådär? För att jag kan."-projekt applåderas. :-)

Mvh
 
Mårten, 2018-03-02 11:58, [6b73f...da26f]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Sugmotor trim till Saabs gamal H motor (svar på "Sv: Sugmotor trim till Saabs gamal H motor" av H-E)
Du fick visst med "överladdning" i ditt inlägg trots allt så då får väl jag också göra det.

Det är förstås jättekul att någon håller på med sugtrimning i dessa dagar.
Vad man tycker om körbarhet och sugtrimning resp. överladdning är väl som baken.... dvs delad.
1977 hade jag den effekt du nämner här ovan i en överladdad SAAB 99 med utmärkt körbarhet. Innan dess sugtrimmade jag bla en VW 1200 (med 1600-motor), en BMC Cooper och en Renault 10 och jag var genomgående missnöjd med resultaten av mina sugtrimningar.

Och med moderna överladdningar där man har fullt vridmoment från i princip tomgångsvarv så skulle jag gissa att de flesta är mer än nöjda med körbarheten. I varje fall jag har svårt att tänka mig att i framtiden äga en bil som inte är överladdad. Tex tycker jag att min gamla SAAB 9-3 Aero från 2000 har helt överlägsen körbarhet för vardagsbruk (trots sina brister) jämfört med den BMW M5 -95 jag hade 1999-2003.

Men fortsätt gärna att informera oss om ditt projekt. Vi är nog många som är intresserade av vad du gör och vad du når för resultat. Ännu mer tekniska beskrivningar och några kort på "underverket" skulle åtminstone jag uppskatta
 
Per L, 2018-03-02 10:03, [97b61...9b70d]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Sugmotor trim till Saabs gamal H motor (svar på "Sv: Sugmotor trim till Saabs gamal H motor" av Anders E.)
Hej Anders,

Har strokat veven till 95,2mm i slaglängd, använder 136mm långa stakar (Hprofil) sen bygger blocken på de senaste B212 som tål att borras till 96mm. Frigång behöver inte göras i vare sig låda eller blocket. Fint ritade stakar och kolvar från JE gör detta möjligt. Idag får vi ut ca 230hk och 280Nm maximalt ur 2,5liters motorer. (På ärliga bromsbänkar....)
Målsättningen med denna konfiguration är att nå 240hk och 300Nm. Motorn har i grunden så många "fel" inbyggda för att nå höga effekt uttag per liter så att nå 100hk per liter i dessa är tyvärr en utopi. utan överladdning vill säga. Men med denna 2,8 liters modifering hoppas jag att vi ska komma så långt det är möjligt att ta dem :-)
Har varit en strapats att nå hit kan jag säga, allt får göras nytt/eller byggas om. Exempelvis blockpackningen... Denna är nu en Kopparpackning med stålringar. tillsammans med en viss produkt i sprayform får vi det tätt mellan kompression/vatten/olja också. Kamaxlar har ritats om mm mm. Vi är ännu inte i hamn och kan åka och bromsa motorn ännu. vi letar just nu efter lämpliga spjällhus till VEMS sprutet. sen håller jag på med detta mellan alla andra vanliga beställningar så det tar sin tid. Men den ska vara klar till i Juni är målsättning. Bygger 2 st identiska nu för att kunna fastslå om de funkar innan vi börjar sälja kittet/färdiga motorer till kund.

MVH:H-E
 
H-E, 2018-03-01 23:42, [5a868...e3d48]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: 93 2003 1.8t (svar på "93 2003 1.8t" av Göran)
Vad är GM03837 för något?
Anders
 
Anders E., 2018-02-25 14:56, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: P1110 samt svårstartad kall (svar på "P1110 samt svårstartad kall" av Henrik)
Allt förutsätter givetvis att bilen är servad när den ska, det är lätt att glömma. Har tändstift, bränslefilter och luftfilter bytts när det ska? Börja med det annars och använd givetvis endast originaldelar eller motsvarande! När det gäller stift så fungerar INGET annat än rekommenderade NGK till SAAB! Till Aeron ska PFR6H-10 användas eller om du vill BCPR6ES-11, men då MÅSTE de bytas minst var 2000:e mil!
Anders
 
Anders E., 2018-02-25 14:55, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: P1110 samt svårstartad kall (svar på "Sv: P1110 samt svårstartad kall" av Ante)
Tändkassetten bör inte påverka tomgången, så länge den inte uppvisar andra problem.
Anders
 
Anders E., 2018-02-25 14:49, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »