Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 61 - 70 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
HVO
Hej
Någon som provat köra Saab diesel på HVO bränsle?
 
Mattea, 2018-06-23 16:06, [6c6d5...c15d1]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Motorn small till, vit rök (svar på "Motorn small till, vit rök" av Aaron)
Kan vara AC systemet som fått "punktering" alltså en slang eller konditorn som det gått hål på. Kolla om det finns tryck kvar i systemet genom att dutta på nålventilen för påfyllningen under huven. Fungerar som en däckventil...
 
HSE, 2018-06-14 18:58, [e68de...c3089]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Motorn small till, vit rök
Hej! Har en 9-5 Biopower -07. Stog i bilkö, varm dag, plötsligt small det till i motorn och lät som ett väsande ljud ungefär som en lastbil häller ut ett flak med sand på asfalten. Det kom massa vit rök från motorn. Jag åkte till sidan av vägen och stängde av motorn. Efter ett tag slutade det ryka och jag kunde starta bilen igen och köra vidare. Stängde av Ac:n då jag misstänkte att det var den…
Kan det vara den? Är det säkerhetsventil eller kompressor, går det att köra den?
 
Aaron, 2018-06-14 15:12, [f55f5...ff83c]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Vad bör man göra 'mer' vid turbobyte pga ras O (svar på "Vad bör man göra 'mer' vid turbobyte pga ras OG9-3" av Linus)
Det man bör göra är att ta ner oljetråget och göra rent oljesilen ordentligt.
Sen måste man kolla så att det inte är igensatt någonstans i vevhusventilationen och att den vita backventilen som sitter bakom ventilkåpan är 100% tät åt ena hållet och går lätt att suga i åt andra hållet. Ännu viktigare är att den sitter åt rätt håll. Pilen mot spjällhuset!
Givetvis ny olja+filter av godkänd kvalitet.
Sen är det bra om man gör rent intercooler+slangar från den mesta oljan.
Anders
 
Anders E., 2018-06-11 16:35, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Nipplar bränslerör (svar på "Nipplar bränslerör" av henke)
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men menar du nipplarna på själva bränslerören så är det inte meningen att man ska ta bort dem.
Om du menar hur man får bort dem vid anslutningen på motorn så håll emot på bränslefördelningsröret när du lossar muttrarna.'
Anders
 
Anders E., 2018-06-11 16:27, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Problem med vaccumslangar 9-3 (svar på "Problem med vaccumslangar 9-3" av Olsson)
Jag ska försöka gräva lite i minnet.
1) Anslutningen som pekar framåt ska gå till "dumpventilen".
2) Anslutningen som sitter på samma sida som elkontakten ska gå till förgreningen som i sin tur är kopplad till vakuumanslutningen ovanpå insugningsgrenröret om jag minns rätt.
3) Anslutningen som är kvar ska sitta vid spjällhuset. Om det är en 2,0t M-00 så är det en 154hk och då TROR jag att den sitter strax under där gasvajern är fäst.
Anders
 
Anders E., 2018-06-11 16:18, [3c8cb...cf4f0]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Elfläkt SAAB 90 (svar på "Sv: Elfläkt SAAB 90" av Bernt)
Du får mäta, motorn behöver 12v i ena sidan och jord i andra så det är inte svårt att kontrollera...
 
HSE, 2018-06-09 15:51, [e68de...c3089]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Elfläkt SAAB 90 (svar på "Sv: Elfläkt SAAB 90" av HSE)
Nu har jag byglat och det händer inget.
Jag upptäckte att kontakten mellan säkringsbox och fläktmotor var lite smält efter kontakt med grenröret så jag fixade till den utan resultat.
Senare följde jag kablarna från givaren och den gula går in i kupén och gissningsvis till mätararen.
Den grå går upp till en singelsäkring vid torpedväggen och vidare till en kabelsko med ring som bara hänger.
Den bör väl inte vara jord?
 
Bernt, 2018-06-09 12:44, [2688e...714a5]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Vad bör man göra 'mer' vid turbobyte pga ras OG9-3
Köpte en Saab 9-3 2,0t från 2002 får två månader sen. För några dagar sedan började det ryka ut avgasröret (tror att jag såg blå rök en gång, men definitivt en hel del vit). Kom 15 mil till på motorvägen, men sedan började motorlampan att lysa och bilen tappade kraft och började vibrera konstigt, så jag stannade. Bärgaren som fick komma och hämta mig sa att det luktade både olja och annat av avgaserna. Vi begav oss till verkstaden som bekräftade att turbon rasat, mer exakt är det "axeln" som gått av. Bilen har gått 15250 mil.

Fick bra pris på själva turbobytet genom att köpa ett billigt utbyteskitt från Maptune, men nu undrar jag vad man bör göra mer?

Har läst om att en vanlig anledning till problem är vevhusventilationen. Kan detta verkligen få axeln att gå av? Vill helst minimera utgifterna, så om jag kan skippa att byta VHV-byte vore det bra.

Kan det vara något annat som måste åtgärdas? Gör en normal verkstad detta (typ rengöra saker osv) i samband med turbobyte ändå? Verkstaden är Speedy Bilverkstad.

Är student och vill helst inte behöva åtgärda bilen igen. Köpte bilen för att kunna pendla till sommarjobbet, och planerar att sälja den igen i början av augusti. Klarar jag mig utan ytterligare reparationer? Eller bör jag göra mer?

Edit: Kan tillägga att jag gjorde ett oljebyte på verkstad för cirka en månad sedan.
 
Linus, 2018-06-08 13:23, [de7cc...ba8e1]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Nipplar bränslerör
Hejsan, för länge sedan hade jag problem med en trögstartad Saab 9-3 2.0 Biopower 2008. Lämnade in den på e klåparverkstad och de valde att kapa bränsleslagen och sätta en backventil på slangen. Vart bara temporärt bättre. Hade sedan in den på MapTun och de fixade det riktiga felet. Problemet är nu att kopplingarna till den där ventilen de satte dit läcker bränsle. Har nu kommit över nya slangar och rör och tänkte byta dom själv men hur tar man bort nipplarna som sitter på bränslerören som kommer upp i motorrummet? Någon som förstår vad jag menar?
 
henke, 2018-06-07 13:13, [8094d...5b381]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »