Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 31 - 40 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
9-5 -00 glapp i kablagefläta till bagagelucka
Jag har gått problem med belysningen i bagageluckan på min 9-5:a. Nimmerplåtsbelysning, backlampor och ibland övriga lampor i bagageluckan lyser inte, men blinkar till ibland då man pillar på kabelflätan som går från kaross och upp i bagageluckan. Måste man byta denna, eller kan det gå att laga med eltejp tro? Och är det svårt att demontera denna?
 
Johan, 2018-10-02 18:43, [703dc...b1a9d]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Motorvärmare med skarvkabel? (svar på "Motorvärmare med skarvkabel?" av Stefan A)
Det går alldeles utmärkt. Se till att okulärbesikta kablaget med jämna mellanrum så det inte är några skador och att du inte fått in smuts och fukt i skarven så behöver du inte oroa dig. Häng upp kabeln på väggen eller lägg den i bilen varje gång du kopplat ur den.

Ett tips kan vara att lägga skarven i "en ögla" då dragavlastningen i de där billiga vattentäta skarvskydden brukar vara rätt elak mot kabeln.

Mvh
 
Mårten, 2018-10-02 07:38, [6b73f...da26f]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Motorvärmare med skarvkabel?
Hej. Nu när det börjar bli kallare tider så har jag en fundering angående motorvärmaren. Jag har för mig att jag har hört att man inte ska ha motorvärmarkabeln ansluten till en skarvkabel pga brandrisk.

Jag har fortfarande ingen carport eller garage, med eluttag på nära håll. Närmaste eluttag finns ca 3-4 meter från bilen, om jag parkerar så nära det går.

Är det tillåtet och brandsäkert att ansluta motorvärmarkabeln i en skarvkabel?

Jag har jordfelsbrytare. Skarvkabeln jag tänkte ha är av kort modell och givetvis för utomhusbruk. Dessutom tänker jag köpa ett sånt där vattentätt skydd till stickkontakten i skarven mellan motorvärmarkabeln och skarvkabeln.

Jag har kollat på nätet om detta, men har inte hittat något konkret för eller emot. Det enda jag fått fram är att kabelvindor alltid ska rullas ut i sin fulla längd, för att inte kabeln ska bli överhettad längst in.

Vad säger ni. Är det bättre att ännu en vinter kallstarta 9-3an varje dag, eller är det brandsäkert att använda motorvärmare på detta sätt?

Mvh Stefan
 
Stefan A, 2018-10-01 21:40, [7acdc...f847d]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: motor huv (svar på "motor huv" av Lennart Svensson)
http://forum.saab9000.se/viewtopic.php?f=5&t=6035
 
Mårten, 2018-09-28 13:46, [6b73f...da26f]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
motor huv
HEJ JAG ÄGER EN SABB 9000 OCH HAR ETT LITTE PROBLEM HUR ÖPPNAR JAG MOTOR HUVEN NÄR VAJRNEN HAR GÅTT AV.?
 
Lennart Svensson, 2018-09-28 12:14, [31077...f3e0e]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: EDU på Saab 9000 (svar på "Sv: EDU på Saab 9000" av Anders Egermo)
Tack för hjälpen med info! Det är så att jag byggt om en Saab 9000, 1995, från manuell värmereglering till ACC. Allt fungerade så när som att magnetkopplingen på kompressorn inte fick nån spänning när man begärde ”kyla”. Hade spänning in på stift 10 på EDU men ingen utspänning på stift 4. Provade igår med att byta EDU till en som suttit på en 1996, och då funkade det!
 
Ingemar Rudenvall, 2018-09-27 06:23, [e2083...d17d2]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: EDU på Saab 9000 (svar på "Sv: EDU på Saab 9000" av Anders Egermo)
Här är art.nr. på utbytesenheterna:

Utbytesinstrument NLS, 1985 till 1985, TURBO 8827024

Utbytesinstrument NLS, 1986 till 1986, TURBO, M, Chassi --G1014534 8827032

Utbytesinstrument NLS, 1986 till 1989, TURBO, Chassi G1014535-- 8827040

Utbytesinstrument NLS, 1987 till 1989, TURBO
Utan katalytisk reaktor. 8827057

Utbytesinstrument NLS, 1985 till 1989, I 8827065

Utbytesinstrument NLS, 1990 till 1991, M 8547978

Utbytesinstrument NLS: USE 4437216, 1990 till 1991, A 8547986

Utbytesinstrument NLS, 1992 till 1992, M 8548349

Utbytesinstrument NLS, 1993 till 1994, M 8548661

Utbytesinstrument NLS: USE 4437216, 1992 till 1992, A 8548356

Utbytesinstrument NLS: USE 4437216, 1993 till 1994, A 8548679
 
Anders Egermo, 2018-09-26 20:59, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: EDU på Saab 9000 (svar på "Sv: EDU på Saab 9000" av Anders Egermo)
Justerade lite så att du kan se artikelnummer bättre.

Display NLS, 1985 till 1985, TURBO
Finns även som utbytesenhet.9503533

Display NLS, 1986 till 1989, I, EDU 1
Finns även som utbytesenhet.9519000

Display NLS, 1986 till 1989, M, EDU 2
Finns även som utbytesenhet.9519000

Display NLS, TURBO, EDU 2 (9509787)
Finns även som utbytesenhet.9522640

Display NLS, 1987 till 1989, TURBO, EDU 2
Utan katalytisk reaktor.
Finns även som utbytesenhet.9527490
 
Anders Egermo, 2018-09-26 20:50, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: EDU på Saab 9000 (svar på "Sv: EDU på Saab 9000" av Anders Egermo)
Jag mindes fel....
Jag kopierade texten i epc:


17 Display NLS, 1985 till 1985, TURBO
Finns även som utbytesenhet. 1 9503533
17 Display NLS, 1986 till 1989, I, EDU 1
Finns även som utbytesenhet. 1 9519000
17 Display NLS, 1986 till 1989, M, EDU 2
Finns även som utbytesenhet. 1 9519000
17 Display NLS, TURBO, EDU 2 (9509787)
Finns även som utbytesenhet. 1 9522640
17 Display NLS, 1987 till 1989, TURBO, EDU 2
Utan katalytisk reaktor.
Finns även som utbytesenhet. 1 9527490


Mvh. Anders.
 
Anders Egermo, 2018-09-26 20:42, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: EDU på Saab 9000 (svar på "EDU på Saab 9000" av Ingemar Rudenvall)
Jag tror det är samma EDU till manuell och automat. De programmeras bara olika.
 
Anders Egermo, 2018-09-26 20:29, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »