Till förstasidan
Om Saabforum...
 
 
« Avsluta
| Textvy | Rubrikvy | Nytt meddelande | Sök | Hjälp |
Visar meddelande 21 - 30 av 250
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  » Scrolla längst ner på denna sida
Sv: Saab 9-5 bio 2.0 -07 - ryckig gång (svar på "Sv: Saab 9-5 bio 2.0 -07 - ryckig gång " av Johan Nielsen)
Jag har kollat upp båda jordpunkterna, lossat muttern och allt ser bra ut. Under körning märks det mest på högre växlar, ex på femman runt 90-100km/H men även på tomgång tappar den när bilen är varm, man ser att varven går ner ett par hundra varv liknande när ACC slår till men mera och mycket hårdare, hela bilen rycker till.
Jag började kolla upp vaccumslangar igårkväll och kunde inte se någon uppenbar spricka dock skall jag byta dem då de är spröda överlag.Ska försöka få en tid för att läsa ut ev felkoder under dagen.
 
Daniel, 2018-07-16 09:10, [26189...8b24b]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Saab 9-5 bio 2.0 -07 - ryckig gång (svar på "Sv: Saab 9-5 bio 2.0 -07 - ryckig gång " av Daniel)
Är det fortfarande bara/mest vid högre belastning på älgre varv, eler har detta ändrats?
Har du möjlighet att låna en tändkassett som du VET fungerar?
Hur har det gått med luftläckagesökandet?
Kollat jordpunkter, ffa den på termostathuset? Jag hade ett problem på en 9-5 där den vid varmare väder vägrade ladda turbon, max 0.1 bar i ladd uppmätt med Tech2. Där löstes problemet efter jag kollat och fixat nämnda jordpunkt. En long shot men värt att kolla.
/Johan
57004
 
Johan Nielsen, 2018-07-16 08:46, [b5a76...d45a8]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Backventil i insug Vevhusventilation B207 (svar på "Sv: Backventil i insug Vevhusventilation B207" av Lars)
Hoppa över oljetillsatsen. Byt P-box direkt istället.
Tack för att det jag skriver uppskattas!
Mvh. Anders.
 
Anders, 2018-07-16 00:47, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Saab 9-5 bio 2.0 -07 - ryckig gång (svar på "Saab 9-5 bio 2.0 -07 - ryckig gång " av Daniel)
Nu är problemen tillbaka dessvärre, bilen rycker väldigt mycket när den är varm, både på låga och höga varv. Den hackar till även på tomgång när den är varm. Idag när vi åkte hem från fjällen var jag tvungen att stanna ett par gånger och låta den svalna av. Ingen lampa tänds, temp. mätaren står konstant rätt. Har provat att stänga av ACC men ingen skillnad. Från kallstart eller vid kallare väder inga problem alls. Hade den på service nyligen för årligt oljebyte inkl NGK stift etc, bytte även packbox. 15500 mil på mätaren. Har tankat enbart bensin den senaste tiden. Vad kan felet vara ?
 
Daniel, 2018-07-15 23:13, [61544...cc504]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Backventil i insug Vevhusventilation B207 (svar på "Sv: Backventil i insug Vevhusventilation B207" av Anders)
Ja, jag blåste väldigt försiktigt. Tyvärr är det väl som jag befarade att packboxen på vevaxeln måste bytas :(
Gör väl ett desperat försök med omega oljetillsats och oljebyte.
Och Anders, tack för dina grymt värdefulla tips som du delar med dig av :)))
 
Lars, 2018-07-15 14:52, [40410...fc214]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Backventil i insug Vevhusventilation B207 (svar på "Backventil i insug Vevhusventilation B207" av Lars)
Precis så ska det vara. :-)
Ventilen ska vara 100% tät när du blåser, även när du blåser väldigt försiktigt. Kollade du så att den var det?
Anders
 
Anders, 2018-07-15 11:59, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Risker med trimchip? (svar på "Risker med trimchip? " av Magnus)
Som Johan skriver så beror det på hur trimmet är gjort. Det finns vissa företags trim som jag skulle akta mig från att använda, medan trim från Hirsch i praktiken är helt riskfritt att använda. Om man av någon anledning vill trimma, men inte använda Hirsch så skulle jag välja MapTun. Trimmen från dem brukar funka finfint.
Anders
 
Anders, 2018-07-15 11:56, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Äldre spjällhus (98-03) i 9-5 från 2006? (svar på "Sv: Äldre spjällhus (98-03) i 9-5 från 2006?" av Magnus)
För det mesta är det nog potentiometrarna till gasspjället.
Anders
 
Anders, 2018-07-15 11:52, [d11fd...feb87]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Backventil i insug Vevhusventilation B207
Jag har lite oljeläckage mellan motor och växellåda. Har läst här att Anders tipsade om att oljeläckage kan bero på felaktig backventil. Har kontrollerat den nu och suger jag i slang så får jag inget tryck, däremot försöker jag blåsa i slangen får jag tryck. Antar att så ska det vara, har jag rätt?
Mvh Lasse
 
Lars, 2018-07-15 11:38, [40410...fc214]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
Sv: Risker med trimchip? (svar på "Risker med trimchip? " av Magnus)
Högre effektuttag medför ökad belastning på drivlinan samt i förlängningen även bromsar etc. Beroende på hur stort effektuttaget är, samt hur det är distribuerat, så blir belastningen olika stor. Beroende på hur delarna är dimensionerade så kan dessa komma att haverera i förtid.
Sedan är det skillnad på trim och trim, fultrim kan rasa en motor eller drivlina på väldigt kort tid medans ett seriöst byggt och välavvägt trim kan hålla bilens livslängd.
Om du funderar på ett trim så titta på Hirsch, Saabs hustrimmare. Det är det bästa trimmet för Saabar.
/Johan
 
Johan Nielsen, 2018-07-12 20:44, [1a418...e7066]   Skriv ett svar till detta meddelande Visa alla meddelanden in denna tråd
«  - [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10+  »